150 års erfarenhet av kommunikation inom life science!

Vi firar att Springtimes life science- team har 150 års erfarenhet av kommunikation genom att intervjua Rolf Gulliksen. Rolf leder den operativa verksamheten och ansvarar också för Hallvarsson & Halvarsson gruppens samlade life science erbjudande. Han har själv över 25 års erfarenhet av strategisk kommunikation från den globala life science-industrin och kommunikationsbranschen.

Vad gör life science-teamet om dagarna?

Vi hjälper kunder att öka kännedomen, stärka förtroendet och höja attraktionskraften för sitt varumärke. Vi är övertygade om att starka varumärken måste förankras internt. Rätt hanterat kan företagets medarbetare bli stolta ambassadörer för bolaget.

Vilken kompetens finns hos er?

Life science är ett strategiskt affärsområde för Springtime. Vi är cirka tio personer som mer eller mindre uteslutande arbetar med life science. Hälften av alla kundansvariga på byrån jobbar med life science. Våra erfarna konsulter har olika bakgrund, men ett gemensamt; en passion för life science. Med vår samlade kompetens kan vi enkelt sätta oss in i och förstå kundernas affär och ta fram kreativa kommunikationsstrategier som skapar bestående värde för kunden.

Vilken utbildning krävs för att arbeta med life science?

Den viktigaste egenskapen är att man har en gedigen kommunikationskompetens, är intresserad av samhällsfrågor och har ett genuint engagemang för life science. Våra medarbetare har en bred utbildningsbakgrund, alltifrån naturvetare, folkhälsovetare, medie- och kommunikationsvetare, statsvetare, journalister, ekonomer, samt jurister.

Vad gör Springtimes life science-team unikt?

Vi har några av de vassaste konsulterna på marknaden och flera av dem har lång erfarenhet av att jobba inom life science-industrin. Det gör att vi har både djup och bred kompetens och en god förståelse för kundernas affärs- och kommunikationsutmaningar. Vi har kort startsträcka och kan snabbt komma in och skapa värde för våra kunder.

Vad är din drivkraft?

Det jag drivs av är viljan att göra skillnad för människor, kunna bidra till att människor får längre och friskare liv, bättre hälsa och livskvalitet. Det är någonting vi alla i teamet brinner för. Sedan är det ett fantastiskt kul område där jag möter kompetenta människor som ständigt lär mig nya saker och utmanar mig som konsult.

När blir du som mest utmanad?

När jag får bryta ny mark eller hantera utmaningar där det inte finns en självklar lösning eller ett facit. Det är svårt, men också oerhört roligt och stimulerande.

Vilket uppdrag är du extra nöjda med?

Vi hjälpte en av våra kunder som arbetar med sällsynta sjukdomar att skapa en företagsberättelse genom att samla alla de enskilda medarbetarnas berättelser. Vi bidrog till att ta fram en engagemangsplattform, som driver mycket av bolagets kommunikation och som har bidragit till att medarbetarna inspiration och verktyg för att bli stolta ambassadörer för bolaget.