Hallå där Martina Ternheim!

Vårt Life Science team växer och Martina Ternheim är det nyaste tillskottet. Hon är som klippt och skuren för Springtime och vi är oerhört glada att hon valt att börja jobba hos oss. Här kommer några snabba frågor så ni kan lära känna henne bättre.

Vad kommer du jobba med på Springtime? Jag kommer att jobba som projektledare och konsult med fokus på Springtimes kunder inom Life Science.  

Vad är din specialitet? Jag skulle nog säga att min specialitet inom kommunikation är just Life Science. Jag gillar utmaningen att trots hårda regelverk kunna hjälpa kunden att lösa sina kommunikationsutmaningar på ett kreativt sätt.  

Vad har du jobbat med innan? Jag kommer från byråvärlden och har erfarenhet från en rad andra byråer såsom Reformklubben, Cohn & Wolfe och Narva. Mitt fokus har alltid varit inom Life Science men jag har även haft möjligheten att jobba med andra kunder inom en rad olika branscher. 

Hur kom du in på Life Science? Jag har en bakgrund som folkhälsovetare och har alltid intresserat mig för hälso- och sjukvårdsfrågor. Inom det området är frågorna oerhört komplexa och jag tycker det är extremt spännande att göra dem kommunikativa och begripliga för allmänheten. Efter min examen i folkhälsa valde jag att plugga PR och kommunikation på Berghs och på den vägen är det.     

Varför sökte du dig till Springtime? Jag har hört mycket bra om Springtimes Life Science-team, men även att det är en bra arbetsplats med härliga människor. Nu när jag har varit här ett tag kan jag verkligen säga att det stämmer. Det har varit väldigt lätt att bli en Springtimare och jag jobbar med otroligt kompetenta kollegor som verkligen gillar att samarbeta och dela med sig av kunskap. 

Vad har Life Sciences-branschen för utmaningar tror du? Förtroendet för läkemedelsbranschen är ganska ifrågasatt. Jag möter ofta människor som inte är sena med att påpeka att läkemedelsbolagen skor sig på människors ohälsa. Det är viktigt att läkemedelsbranschen blir mer transparent och det ställer höga krav på kommunikationen. Samtidigt ser man hur många bolag idag skär ner på just kommunikationen och kommunikationsbudgeterna. Trots detta förväntas man nå samma resultat. 

Och slutligen, vad skulle vara ett drömuppdrag för dig inom Life Science? Jag skulle gärna jobba mer med kvinnohälsa. Mer specifikt belysa fertilitetsfrågor på olika sätt, allt ifrån ofrivillig barnlöshet till konsekvenser av vissa behandlingar. Jag har suttit i styrelsen för Barnlängtan, patientföreningen för ofrivillig barnlöshet, och brinner lite extra för de frågorna.