Invandring månadens största politiska fråga

I aprils rapport av Det digitala valet ser vi att en stor del av den digital politiska diskussionen kom att handla om invandring. Även flera av riksdagspartiernas mest engagerande inlägg på deras Facebooksidor berör frågan. Migrationsfrågan splittrar och är alltså hetare än någonsin. Vi ser även flera exempel på att influencers blivit en del av kampanjandet för partierna i denna valrörelse.

Integrationsfrågor engagerar och har tagit stor plats i debatten under april. Partiernas ställningstaganden kring dessa går via såväl traditionell media som sociala kanaler. Debatten är ofta väldigt het politiker emellan och det finns en stark tendens att peka ut varandra som för eller emot flyktingar.

-Valtempen ökade med 800 grader under april kopplat till en av väljarnas viktigaste frågor: migration och integration. Det blev särskilt tydligt i samband med två utspel, som båda resulterade i kritikstormar i sociala medier: Löfvens inlägg om behovet av att reglera arbetskraftsinvandringen, och Centerpartiets beslut att stödja regeringens lagförslag om att unga ensamkommande ska få tillfälligt uppehållstillstånd, säger Lena Holmestig.

Enligt en ny undersökning från Demoskop är förtroendet för statsminister Stefan Löfven lågt. Det i sig kan bero på att Socialdemokraterna under den senaste tiden agerat på ett sätt som vissa väljare anser går emot  partiets värdegrund, till exempel vad gäller skärpta krav på nyanlända. Stefan Löfven hamnade i blåsväder i april när han postade ett citat från Ekots lördagsintervju på sin Facebooksida. ”Det är orimligt att det kommer tusentals personer till Sverige varje år för att göra jobb som arbetslösa i Sverige kan utföra” löd citatet. Inlägget fick många arga kommentarer och uppmärksammades i sociala medier av både väljare och andra politiker.

Influencers i valrörelsen

Influencers är personer som byggt upp en stor räckvidd i egna kanaler, i vissa fall i paritet med traditionell media. De har idag en stor kraft i sin kommunikation och sina budskap. Dessutom har de, som namnet också antyder, stort inflytande hos sina målgrupper.

-Företag och organisationer har länge förstått fördelarna med att jobba med influencers för att nå ut med sina budskap till specifika målgrupper, och nu ser vi att även politikerna förstått möjligheterna. Även om det förekommit i mindre skala under tidigare valrörelser så är det under denna som fenomenet brett ut sig, säger Karin Bäcklund.

I denna valrörelse ser vi att influencers blivit en del av kampanjandet för partierna. Till exempel har Johan Hedberg, aka Matgeek, bjudit in partiledare att laga mat tillsammans med honom för hans Youtube-kanal och under april gästades han av Ebba Busch Thor och Jimmie Åkesson. Margaux Dietz intervjuade under april flera partiledare inom ramen för ”Partitempen” – ett koncept som vill tillgängliggöra politik för en yngre målgrupp. Annie Lööf gästade under månaden även Alex Schulman podcast The Schulman Show.

– Jag tycker det är uppfriskande att se politikerna i andra sammanhang än de klassiskt politiska. För att nå ut med deras budskap behöver de anpassa sig efter deras olika målgrupper, vilket jag tycker man ser att de gör bättre den här valrörelsen än i tidigare, säger Karin Bäcklund.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ladda ner rapporten här (pdf)

Om det digitala valet

Rapportserien Det digitala valet är resultatet av ett samarbete mellan Notified och Springtime. Den syftar till att lyfta och syna den politiska diskussionen i sociala kanaler och presenteras en gång i månaden fram till riksdagsvalet i september 2018. Bland annat belyser vi riksdagspartiernas följarantal, hur mycket partierna omnämns, och hur väl de når ut med sina budskap. Vi tittar även på diskussionen under valtaggarna #val2018, #valet18 #valet2018 #valår #valår2018. Varje månad lyfter vi olika saker som är extra intressanta.

Mätningarna kommer från Notifieds mediebevakning av sociala kanaler och Springtime analyserar och kommentarer bevakningen, som scannar av det som skrivs om och av partierna digitalt i artiklar, bloggar, Twitter, publika sidor på Facebook, Instagram, forum och Youtube samt partiernas följarantal.  Denna rapport gäller för perioden 1-30 april 2018. För att enkelt ta del av kommande rapporter: https://newsroom.notified.com/springtime

 

För mer information, kontakta:

Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime, 070-875 46 77, karin.backlund@springtime.nu
Lena Holmestig, seniorkonsult public affairs, Springtime, 070-664 02 96, lena.holmestig@springtime.nu
Marcus Norrving, vd Notified, 070-868 11 58, marcus.norrving@notified.com

Här skriver Beaconomist om rapporten.