content marketing

Riktigt bra innehåll är grunden till all bra kommunikation och marknadsföring. Bra innehåll utbildar eller underhåller din målgrupp och ger dem en anledning att prata om dig med andra. Bra innehåll leder till bättre relationer och bättre affärer.

Springtime hjälper företag, organisationer och människor att skapa innehåll som gör skillnad – för ägda, förtjänade eller köpta kanaler.

Vad gör en innehållsspecialist?

30 maj, 2016

Hallå där Joakim Arhammar! Du är Springtimes innehållsspecialist, vad menas med det? Det betyder att jag är specialiserad på att skapa och/eller ge råd runt innehållsdriven kommunikation åt våra kunder. Det kan handla om till exempel storytelling, rörlig bild, sociala medier, talskrivning, budskapsplattform, men även att hjälpa till att bygga ett redaktionellt team eller contentplattform…

Vad är content marketing? Här är svaret

9 maj, 2016

Frågan ”vad är content marketing” fortsätter att ställas, trots att det pratats länge om ämnet. Orsaken är att för många okunniga eller lyckosökare konstant sprider fel svar på frågan. Så glöm alla vaga svar om ”storytelling” eller det luddiga ”reklam som man gillar” – här är den riktiga definitionen, hämtad från min och Pontus Staunstrup..

Content marketing och ”Jab, jab, jab, right hook!”

30 mars, 2016

I morse hälsade jag på vännerna på Notified och pratade content marketing inför ett gäng kommunikatörer och digitala chefer. Jag försöker alltid engagera publiken med frågor, kommentarer och använda exempel från deras egen verklighet och i morse var inget undantag. Morgonens agenda var: Vad är content marketing? Varför funkar det? Olika sätt att använda content..

Content marketing-specialist till Springtime

24 februari, 2016

Springtime vässar sig inom content marketing genom rekryteringen av den erfarna contentkonsulten och författaren av boken ”Content marketing för alla” – Joakim Arhammar. Joakim Arhammar kommer till Springtime från vår systerbyrå Comprend och har en bakgrund som content- och sociala medier-specialist på contentbyrån Appelberg. Han har arbetat både operativt och strategiskt med content marketing och..

Bokrelease av Springtime-Jockes content marketing-bok

16 februari, 2016

I morse hade jag det stora nöjet att ha release på min nya bok Content marketing för alla. Jag och min medförfattare Pontus Staunstrup körde en halvtimmes föreläsning på Berghs med efterföljande bokförsäljning och signering. Det var väldigt inspirerande att prata content marketing inför en fullsatt aula med många initierade frågor och diskussioner efteråt. Den..

Varför människor delar innehåll online och vad du kan lära av det

11 januari, 2016

Att någon gillar ditt Facebookinlägg är trevligt och en kommentar är ännu roligare. Men en delning av ditt innehåll är storvinsten. Delningen ger dig tillgång till ett nytt nätverk av potentiella kunder att påverka. New York Times har utfört en studie som går till botten med orsaken varför människor delar innehåll online. Studien, The Psychology..

Sponsrat innehåll – vem ska ta betalt och vem ska betala?

15 december, 2014

Native advertising eller sponsrat innehåll har på kort tid blivit mediebranschen räddningsplanka när sjunkande upplagor och ökad reklamtrötthet lett till sänkta annonsinkomster. Parallellt med det så blir allt fler företag sina egna publicister. Men vad händer när det redaktionella innehållet inte längre går att skilja från det sponsrade? Eller när företagens egna innehåll är bättre..

Världen efter papperstidningen

30 november, 2011

Att tidningsvärlden är illa ute har vi vetat länge. Svenska mediehus pressas av sjunkande upplagor och skär ned på personalen. Stora sparprogram har i höst presenterats av Expressen/GT/Kvällsposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och nu senast av Sydsvenskan. Samtidigt fortsätter PR-branschen att växa. Utvecklingen är förstås påtaglig för oss PR-konsulter, och det på två sätt: dels som..