Det digitala valet

Under supervalåret 2014 genomförde Springtime tillsammans med Notified en kartläggning av hur valen speglades i sociala medier. Kartläggningen presenterades i flera olika rapporter.

Springtime och Notified släpper rapport om sociala medier och valrörelsen

7 februari, 2018

Nu drar vi tillsammans med Notified vår valrapportering Det digitala valet (som vi även gjorde under supervalåret). I januaris rapport av Det digitala valet har vi fokus på det engagemang riksdagspartierna skapar i sociala kanaler. Det är viktigare än någonsin att jobba med att engagera sina målgrupper på Facebook och rapporten visar att alla riksdagspartier kan..

Män dominerar valdiskussionen i sociala medier

10 september, 2014

Vår senaste valrapport visar att är hela 65 procent av de som diskuterar valet i sociala medier under augusti är män. Könsfördelningen har ända sedan vi startade mätningarna i februari varit ojämnt fördelad på inlägg som taggats med en valhashtagg. Även inläggen som skrivits om de politiska partierna har stora skillnader mellan könen på författarna. Ser man till inläggen..

Många partier har falska följare

7 juli, 2014

Redan i vår valrapport för maj noterade vi att bland annat Piratpartiet plötsligt ökat antal följare på Twitter markant, vilket visade sig vara falska följare. I vår valrapport för juni ser vi att även Folkpartiet och Miljöpartiet har ökat kraftigt, och enligt verktyget Twitter Audit ser man att de har ett stort antal falska följare. Samma..

Valrapport för maj

16 juni, 2014

Vår valrapport Det digitala valet visar att engagemanget för samtliga partier i sociala medier ökade starkt under maj. Alliansen ökade med knappt 12 procent medan de rödgröna ökade med drygt 19 procent i antal anhängare. Feministiskt initiativ har överlägset störst tillväxt under maj, med drygt 61 procents ökning. Näst störst ökning har Piratpartiet med knappt 33..

Rätt hashtagg och story kan vara en valvinnare!

8 maj, 2014

I valrapporten för april var det tydligt att få partier kommunicerar sakfrågor i sociala medier. Det är också endast Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet som lyckas med detta under den senaste mätperioden i april visar vår senaste rapport. I tider då ord som ”relevans” och att vara ”relevant för väljaren” florerar flitigt i de politiska korridorerna är detta en..

S är störst i sociala medier visar vår valrapport

7 maj, 2014

Sista dagen i april stod det klart att Socialdemokraterna gått om både Sverigedemokraterna och Piratpartiet i antal anhängare, det vill säga likes på Facebook, följare på Twitter och Instagram och prenumeranter på Youtube, i sociala medier. Sverigedemokraterna har länge varit det största riksdagspartiet i sociala medier och Piratpartiet det största partiet, icke-riksdagspartier inräknade, men nu har..

Rödgröna drar ifrån i sociala medier

10 april, 2014

Nu släpper Springtime tillsammans med Notified vår andra rapport om hur supervalåret gör avtryck digitalt. Om man ser till  riksdagspartiernas närvaro i sociala medier och kan konstatera att det rödgröna blocket ökat rejält under mars. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ökat antalet anhängare (det vill säga likes, följare och prenumeranter) på Facebook, Instagram, Twitter och..

Följ vår digitala valrapportering

12 mars, 2014

I dag  släpper vi den första valrapporten som Springtime gör tillsammans med Notified. Rapporten Det digitala valet, om perioden 1 februari – 2 mars, visar bland annat att Sverigedemokraterna diskuteras mer i sociala medier än de andra riksdagspartierna. SD har också har flest anhängare i de sociala kanalerna. Det näst mest diskuterade partiet är Moderaterna. Socialdemokraterna,..