Det digitala valet

Under supervalåret 2014 genomförde Springtime tillsammans med Notified en kartläggning av hur valen speglades i sociala medier. Kartläggningen presenterades i flera olika rapporter.

Så här blev den digitala valrörelsen 2018

13 september, 2018

Under året har Springtime i samarbete med Notified varje månad synat den politiska diskussionen i digitala kanaler inför årets val. Mätningarna kommer från Notifieds digitala mediebevakning som har scannat av det som skrivs om valrörelsen, om och av partierna och partiledarna digitalt (i artklar, bloggar, Twitter, Facebook, Instagram, forum och Youtube) samt deras följarantal. Springtime har..

Partiernas lärdomar från den digitala valrörelsen

11 september, 2018

Trender i den digitala opinionsbildningen, skillnader från förra valrörelsen och hur partierna hanterade Twitterstormar och fake news, var några frågor som diskuterades när Springtime bjöd in till ett fullsatt frukostseminarium om den digitala valrörelsen. Till vår hjälp hade vi bjudit in Juan-Pablo Roa, budskapsstrateg (S), Martin Borgs, nationell digital valledare (M), Emma Fahlstedt, chef egna..

Rasistisk propaganda hotar att avgöra valresultatet

7 september, 2018

Valet är nu inne i slutspurten. Augustis rapport visar att den politiska diskussionen engagerar mer närmare valet. Det ämne som diskuteras mest och skapar mest engagemang digitalt är fortfarande migrationspolitik. Stora motsättningar har effektivt byggts upp och det finns en överhängande risk att dessa kommer att påverka valutgången. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti med i särklass..

Falsk bild av verkligheten i sociala medier visar rapporten Det digitala valet för juli

20 augusti, 2018

I Juli stortstädade Twitter kanalen och tog bort tusentals falska konton. Storstädningen påverkade Jimmie Åkesson (SD) mest av partiledarna och förlorat drygt 22 000 följare vilket är 25 procent av hans följarskara. Sverigedemokraterna fortsätter att vara det riksdagsparti som får flest nya följare/gillare i sociala kanaler. En stor del av de nya följarna kommer på..

Integration engagerar väljarna på nätet

5 juli, 2018

Det märks tydligt att integration och invandring är väljarnas viktigaste valfrågor och frågor som engagerar. Junis rapport visar att valtemperaturen stiger ytterligare och det är diskussionen kring dessa frågor som driver engagemanget mest. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som nämns flest gånger i digitala kanaler under månaden men en stor del av inläggen är negativa. Integration..

Socialdemokraternas utspel om migration upprör

11 juni, 2018

                        I majrapporten av Det digitala valet utmärker sig Sverigedemokraterna med en dramatisk tillväxt i sociala kanaler. På Instagram växer partiet med hela 78 procent. Men det är Socialdemokraterna som omnämndes mest av alla partier i sociala medier under maj. Detta som en direkt..

Invandring månadens största politiska fråga

9 maj, 2018

I aprils rapport av Det digitala valet ser vi att en stor del av den digital politiska diskussionen kom att handla om invandring. Även flera av riksdagspartiernas mest engagerande inlägg på deras Facebooksidor berör frågan. Migrationsfrågan splittrar och är alltså hetare än någonsin. Vi ser även flera exempel på att influencers blivit en del av..

Löfvens klavertramp utnyttjades av andra partier

6 april, 2018

Springtimes och Notifieds rapport Det digitala valet för mars 2018 visar att SD fortsätter att dra ifrån vad gäller antalet följare/gillare i sociala medier. De inlägg som skapar mest engagemang på riksdagspartiernas Facebooksidor handlar inte om de viktiga valfrågorna (väljarna anger sjukvård, lag och ordning samt integration som viktigaste valfrågor) utan är kopplade till vår..

Det digitala valet i februari

8 mars, 2018

Februaris rapport av Det digitala valet visar att Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som bäst nått ut i sociala medier. Rapporten visar också att de mindre partierna hittills använt sociala medier i mindre utsträckning än i förra valrörelsen för att nå väljare. Sverigedemokraterna är det parti som lyckats överlägset bäst i sociala medier under februari. De..

Springtime och Notified släpper rapport om sociala medier och valrörelsen

7 februari, 2018

Nu drar vi tillsammans med Notified vår valrapportering Det digitala valet (som vi även gjorde under supervalåret). I januaris rapport av Det digitala valet har vi fokus på det engagemang riksdagspartierna skapar i sociala kanaler. Det är viktigare än någonsin att jobba med att engagera sina målgrupper på Facebook och rapporten visar att alla riksdagspartier kan..