Det digitala valet

Under supervalåret 2014 genomförde Springtime tillsammans med Notified en kartläggning av hur valen speglades i sociala medier. Kartläggningen presenterades i flera olika rapporter.

Integration engagerar väljarna på nätet

5 juli, 2018

Det märks tydligt att integration och invandring är väljarnas viktigaste valfrågor och frågor som engagerar. Junis rapport visar att valtemperaturen stiger ytterligare och det är diskussionen kring dessa frågor som driver engagemanget mest. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som nämns flest gånger i digitala kanaler under månaden men en stor del av inläggen är negativa. Integration..

Socialdemokraternas utspel om migration upprör

11 juni, 2018

                        I majrapporten av Det digitala valet utmärker sig Sverigedemokraterna med en dramatisk tillväxt i sociala kanaler. På Instagram växer partiet med hela 78 procent. Men det är Socialdemokraterna som omnämndes mest av alla partier i sociala medier under maj. Detta som en direkt..

Invandring månadens största politiska fråga

9 maj, 2018

I aprils rapport av Det digitala valet ser vi att en stor del av den digital politiska diskussionen kom att handla om invandring. Även flera av riksdagspartiernas mest engagerande inlägg på deras Facebooksidor berör frågan. Migrationsfrågan splittrar och är alltså hetare än någonsin. Vi ser även flera exempel på att influencers blivit en del av..

Löfvens klavertramp utnyttjades av andra partier

6 april, 2018

Springtimes och Notifieds rapport Det digitala valet för mars 2018 visar att SD fortsätter att dra ifrån vad gäller antalet följare/gillare i sociala medier. De inlägg som skapar mest engagemang på riksdagspartiernas Facebooksidor handlar inte om de viktiga valfrågorna (väljarna anger sjukvård, lag och ordning samt integration som viktigaste valfrågor) utan är kopplade till vår..

Det digitala valet i februari

8 mars, 2018

Februaris rapport av Det digitala valet visar att Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som bäst nått ut i sociala medier. Rapporten visar också att de mindre partierna hittills använt sociala medier i mindre utsträckning än i förra valrörelsen för att nå väljare. Sverigedemokraterna är det parti som lyckats överlägset bäst i sociala medier under februari. De..

Springtime och Notified släpper rapport om sociala medier och valrörelsen

7 februari, 2018

Nu drar vi tillsammans med Notified vår valrapportering Det digitala valet (som vi även gjorde under supervalåret). I januaris rapport av Det digitala valet har vi fokus på det engagemang riksdagspartierna skapar i sociala kanaler. Det är viktigare än någonsin att jobba med att engagera sina målgrupper på Facebook och rapporten visar att alla riksdagspartier kan..

Män dominerar valdiskussionen i sociala medier

10 september, 2014

Vår senaste valrapport visar att är hela 65 procent av de som diskuterar valet i sociala medier under augusti är män. Könsfördelningen har ända sedan vi startade mätningarna i februari varit ojämnt fördelad på inlägg som taggats med en valhashtagg. Även inläggen som skrivits om de politiska partierna har stora skillnader mellan könen på författarna. Ser man till inläggen..

Många partier har falska följare

7 juli, 2014

Redan i vår valrapport för maj noterade vi att bland annat Piratpartiet plötsligt ökat antal följare på Twitter markant, vilket visade sig vara falska följare. I vår valrapport för juni ser vi att även Folkpartiet och Miljöpartiet har ökat kraftigt, och enligt verktyget Twitter Audit ser man att de har ett stort antal falska följare. Samma..

Valrapport för maj

16 juni, 2014

Vår valrapport Det digitala valet visar att engagemanget för samtliga partier i sociala medier ökade starkt under maj. Alliansen ökade med knappt 12 procent medan de rödgröna ökade med drygt 19 procent i antal anhängare. Feministiskt initiativ har överlägset störst tillväxt under maj, med drygt 61 procents ökning. Näst störst ökning har Piratpartiet med knappt 33..

Rätt hashtagg och story kan vara en valvinnare!

8 maj, 2014

I valrapporten för april var det tydligt att få partier kommunicerar sakfrågor i sociala medier. Det är också endast Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet som lyckas med detta under den senaste mätperioden i april visar vår senaste rapport. I tider då ord som ”relevans” och att vara ”relevant för väljaren” florerar flitigt i de politiska korridorerna är detta en..