digital kommunikation

I dag är nästan all kommunikation åtminstone delvis digital och det har påverkat hur vi kommunicerar. Springtime kan hjälpa dig att navigera rätt i det nya medielandskapet och till fullo utnyttja fördelarna med digital kommunikation för att skapa affärsnytta.

Springtime hjälper företag och organisationer med allt från omvärldsbevakning, strategier, policys, utbildningar och innehåll.

Socialdemokraternas utspel om migration upprör

11 juni, 2018

                        I majrapporten av Det digitala valet utmärker sig Sverigedemokraterna med en dramatisk tillväxt i sociala kanaler. På Instagram växer partiet med hela 78 procent. Men det är Socialdemokraterna som omnämndes mest av alla partier i sociala medier under maj. Detta som en direkt..

Vad gör en grafisk designer?

25 maj, 2018

Johanna heter jag och är Grafisk designer på Springtime!   Vad gör en grafisk designer? Jag hjälper våra kunder att förmedla budskap med hjälp av färg och form. Ibland bygger uppdragen på eller delvis på designlösningen och ibland är designen mer ett stöd/komplement i pågående arbetsprocesser. Springtime jobbar idag med fler uppdrag än någonsin där..

Vem blir Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2018?

15 maj, 2018

                        För fjärde året i rad utser Springtime tillsammans med Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen. Vem kan vinna priset? Årets digitala kommunikatör är ett pris som delas ut till den person, event, kampanj, företag eller organisation som varit mest tongivande och en förebild inom digital..

Invandring månadens största politiska fråga

9 maj, 2018

I aprils rapport av Det digitala valet ser vi att en stor del av den digital politiska diskussionen kom att handla om invandring. Även flera av riksdagspartiernas mest engagerande inlägg på deras Facebooksidor berör frågan. Migrationsfrågan splittrar och är alltså hetare än någonsin. Vi ser även flera exempel på att influencers blivit en del av..

Hur ska man jobba i ett föränderligt medielandskap?

3 maj, 2018

Ja, den frågan försökte jag svara på i en föreläsning på Brand Camp som anordnades av vår nya systerbyrå Identx i Linköping i förra veckan. Vad är svaret då? Jag ska försöka sammanfatta det lite kort.. För det första går det oerhört snabbt, både utvecklingen i medielandskapet men också när våra målgrupper scrollar i sina flöden. Det..

Löfvens klavertramp utnyttjades av andra partier

6 april, 2018

Springtimes och Notifieds rapport Det digitala valet för mars 2018 visar att SD fortsätter att dra ifrån vad gäller antalet följare/gillare i sociala medier. De inlägg som skapar mest engagemang på riksdagspartiernas Facebooksidor handlar inte om de viktiga valfrågorna (väljarna anger sjukvård, lag och ordning samt integration som viktigaste valfrågor) utan är kopplade till vår..

Employer Branding är hett!

23 mars, 2018

I veckan talade jag på Webbdagarna här i Stockholm om Employer Branding. Precis som jag skrev i mitt inlägg inför Webbdagarna så har vi på Springtime märkt av en märkbar ökning i efterfrågan av Employer Branding bland våra kunder. Att rekrytera kostar mycket pengar och det kan vara svårt att hitta personer med rätt utbildning,..

Employer branding på Webbdagarna

16 mars, 2018

I nästa vecka ska jag prata på Webbdagarna här i Stockholm på temat Så lyckas du med Employer Branding i en allt hårdare konkurrens.  Anledningen att jag ska prata om just detta är att vi på Springtime allt oftare hjälper våra kunder med Employer Branding. Det är inte så konstigt egentligen. Rekrytering är en av de..

Springtime och Notified släpper rapport om sociala medier och valrörelsen

7 februari, 2018

Nu drar vi tillsammans med Notified vår valrapportering Det digitala valet (som vi även gjorde under supervalåret). I januaris rapport av Det digitala valet har vi fokus på det engagemang riksdagspartierna skapar i sociala kanaler. Det är viktigare än någonsin att jobba med att engagera sina målgrupper på Facebook och rapporten visar att alla riksdagspartier kan..

Så här avslöjar du Fake News!

24 november, 2017

Jag var på en väldigt intressant konferens om källkritik som Metros Viralgranskaren anordnade i veckan. På konferensen diskuterades hur vi sprider osann information via sociala kanaler och vad vi kan göra för att motverka att vilja sprida vidare sånt som inte är sant men som förstärker och bekräftar vår egna världsbild. Under konferensen fick vi många..