Därför bör Twitter vara en del av din IR kommunikation

12 april, 2013

Amerikanska finansinspektionens beslut att ge grönt ljus för börsbolag att använda sociala medier för att publicera börspåverkande information (förutsatt att de tydligt kommunicerat vilka kanaler de använder) har skapat en infekterad debatt i USA. Nationella informationsdistributörer slåss för sin överlevnad med juridiska argument, samtidigt som proaktiva IR-chefer ser detta som ett naturligt steg med tanke..

Trelleborgs IR-app servar analytiker och ger effektivare möten

4 april, 2013

Springtime har följt den globala utvecklingen av IR-applikationer sedan våren 2011. Då fanns det ett 10-tal appar från internationella börsbolag, idag finns det ca 140 IR-applikationer listade i AppStore. Trelleborg är ett av de första svenska börsbolagen som i samarbete med Springtime har valt att publicera en IR-app för sin finansiella kommunikation. För ett par veckor..

The Facebook IPO from an IR perspective

21 maj, 2012

On Friday May 18, the FB ticker finally started to trade at Nasdaq OMX. The 3rd largest IPO in US created social media frenzy and despite critics from the financial market 82 million shares where traded the first 30 seconds. I love Facebook and use it daily to connect and communicate with friends and colleagues..

IR-salong 11 okt: Doing IR differently to achieve Share Price Outperformance

1 september, 2011

Som IR-chef brottas man ständigt med att uppnå en rättvis aktievärdering. Detta ämne var även en av höjdpunkterna på årets nordiska IR-konferens som ägde rum i Oslo den 10 juni. Darren Shirlaw, f.d. fondförvaltare gav en mycket inspirerande presentation under rubriken Valuation = Profit x Multiple. Tisdagen den 11 oktober gästar Darren Shirlaw höstens första..

Summary of IR seminar June 16

27 juni, 2011

On the 16th of June Springtime hosted an event dedicated to the use of social media within IR. Does the spontaneity of social media have a place in the relatively regulated and structured world of finance? The guest speakers contributed with valuable insights related to this highly up-to- date topic.  Annica Strahner, IR- consultant at..

Inbjudan: IR och sociala medier – risk eller möjlighet?

26 maj, 2011

De sociala nätverkens personliga och spontana natur går tvärtemot grundprinciperna för investor relations, dvs informationen ska vara så saklig och kontrollerad som möjligt. Men samtidigt använder giganter som Dell och det kanadensiska small cap-bolaget TVI Pacific framgångsrikt digitala kanaler för att kommunicera med aktieägare, analytiker och investerare. Går det att kombinera sociala mediers spontanitet med..

Kontinentalt eller våghalsigt?

17 juni, 2010

Efter vårens tvekan kring vindkraftsbolagen tycks IPO-fönstret nu ha ställts upp på vid gavel. Så snart den värsta Greklandsfrossan stillats tog Byggmax och MQ klivet ut. Båda trygga kort med goda kassaflöden och verksamheter som är lätta att förstå. Och båda i tid för att stänga sina transaktioner före midsommar. I början av veckan presenterade..

Springtime stärker IR-enheten med fyra

28 april, 2010

PR-byrån Springtime bygger Sveriges starkaste erbjudande inom investor relations. Nyligen rekryterades Lena Torlegård från Comir och nu ansluter sig ytterligare tre personer som i dag arbetar med finansiell kommunikation på PR-byrån Grayling. – Rekryteringen av Lena Torlegård var ett första steg i att rejält förstärka den IR-kompetens som finns i Springtime och som leds av..

Public affairs och sociala medier är morgondagens spetskompetens inom investor relations

10 mars, 2010

Postningen ursprungligen publicerad i Springtimes nyhetsbrev. Lars Wahlström, mer bekant som Walle bland vänner och branschkollegor, är mannen som både grundat och ägt ett antal kommunikationsbyråer och dessutom drivit krog i Stockholms utkant. Sedan hösten leder Walle arbetet med att utveckla Springtimes Investor Relations-erbjudande och arbetar som seniorkonsult inom finansiell kommunikation. Han känner Springtime väl..