Tips för att lyckas med digital opinionsbildning!

17 september, 2018

På vårt frukostseminarium i förra veckan Like-raketer, Twitterstormar och Fake news berättade Helena Lindahl, riksdagsledamot (C) och Olle Thorell, riksdagsledamot (S) om sina erfarenheter av digital opinionsbildning från valrörelsen. Här delar de med sig av sina allra bästa tips! Helena Lindahls tips för att lyckas: Man måste tycka att det är roligt Prata enkelt –..

Så här blev den digitala valrörelsen 2018

13 september, 2018

Under året har Springtime i samarbete med Notified varje månad synat den politiska diskussionen i digitala kanaler inför årets val. Mätningarna kommer från Notifieds digitala mediebevakning som har scannat av det som skrivs om valrörelsen, om och av partierna och partiledarna digitalt (i artklar, bloggar, Twitter, Facebook, Instagram, forum och Youtube) samt deras följarantal. Springtime har..

Rasistisk propaganda hotar att avgöra valresultatet

7 september, 2018

Valet är nu inne i slutspurten. Augustis rapport visar att den politiska diskussionen engagerar mer närmare valet. Det ämne som diskuteras mest och skapar mest engagemang digitalt är fortfarande migrationspolitik. Stora motsättningar har effektivt byggts upp och det finns en överhängande risk att dessa kommer att påverka valutgången. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti med i särklass..

Välkommen på frukostseminarium om den digitala valrörelsen

22 augusti, 2018

Like-raketer, Twitterstormar och fake news Välkommen till Springtimes frukostseminarium om insikter och lärdomar från den digitala valrörelsen. Vi bjuder in till frukostseminarium med framgångsrika opinionsbildare och kommunikationsspecialister från några av Sveriges politiska partier för att diskutera den digitala valrörelsen. Hur lyckades partierna med att föra ut sina budskap i digitala kanaler under året? Skapade politikerna..

Falsk bild av verkligheten i sociala medier visar rapporten Det digitala valet för juli

20 augusti, 2018

I Juli stortstädade Twitter kanalen och tog bort tusentals falska konton. Storstädningen påverkade Jimmie Åkesson (SD) mest av partiledarna och förlorat drygt 22 000 följare vilket är 25 procent av hans följarskara. Sverigedemokraterna fortsätter att vara det riksdagsparti som får flest nya följare/gillare i sociala kanaler. En stor del av de nya följarna kommer på..

Följ vår digitala valrapportering

12 mars, 2014

I dag  släpper vi den första valrapporten som Springtime gör tillsammans med Notified. Rapporten Det digitala valet, om perioden 1 februari – 2 mars, visar bland annat att Sverigedemokraterna diskuteras mer i sociala medier än de andra riksdagspartierna. SD har också har flest anhängare i de sociala kanalerna. Det näst mest diskuterade partiet är Moderaterna. Socialdemokraterna,..

Fördel Alliansen − om systemet består

6 september, 2010

Årets valrörelse kommer att bli en uppgörelse ända in i kaklet. Det beror på att så många väljare, cirka 500 000, ännu bedöms som osäkra eller aktivt har valt soffan. Så hur kommer det att gå? Idag lutar det över någon procent till alliansregeringens fördel enligt undersökningarna. Hur mycket kan man då lita på opinionsundersökningar?..

Plakatpolitik

17 augusti, 2010

Valrörelsen började för länge sedan, men nu är valdagen äntligen inom räckhåll. Ett säkert tecken på att det börjar dra ihop sig är att partierna presenterar sina valaffischer, och tidningarna är inte sena att hänga på med kritik, beröm och diskussioner. Senaste snackisen står kristdemokraterna för, där Göran Hägglund gestaltar man vs. beast. Man ska..

En kopp småländskt thé kanske?

20 januari, 2010

I morse vann republikanen Scott Brown slaget om Ted Kennedys plats i senaten. En stark prestation i en utpräglat liberal (i amerikansk mening) delstat som ”The People’s Republic of Massachusetts”. Han vann inte bara över demokraten Martha Coakly som fick draghjälp av president Obama, utan besegrade också kandidaten Joseph Kennedy (inte släkt med den famösa..